יום שני, 1 במרץ 2010

פורים במועצה אזורית שער הנגב

הפוסט על פורים נכתב עבור צו פיוס על ידי אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב וחבר קיבוץ מפלסים.



חג הפורים נחוג במועצה האזורית שער הנגב שעל גבול רצועת עזה בכמה מופעים:

מסיבות בגני הילדים, בית הספר היסודי והתיכון; מסיבות בקבוצים – לילדים ולמבוגרים; קריאת המגילה בבתי הכנסת שקיימים במיעוט מן הישובים והתכנסות ילדי האזור במתנ"ס לאירוע שמנוהל בשותפות עם גרעין ההתיישבות הדתי-חלוצי שפועל בשדרות הסמוכה.

תוכלו לנחש שתכני החג מתפרסים החל מהקוטב המסורתי, עבור במפגשים חינוכיים, ערבי קהילה תרבותיים וגמור באפטר פאטרי'ס ניהיליסטיים.

בניגוד לחג "הכבד", חג הפסח, המשמש ובא, בו הולך ונעלם בקבוצים ה"סדר" המרכזי, הרי שהשינויים הדמוגרפיים והערכיים שחלו בתנועה הקיבוצית לא שינו כמעט דבר מאורחות החג שהתגבשו בדורות האחרונים. לצד עלייה בטרנד קריאת המגילה בבתי הכנסת, שהולכים ומתרבה אצלנו ככל שאוכלוסיה "מסורתית-לייט" נקלטת בשכונות הקהילתיות שלנו, נשמרות בחצרותינו מיטב המסורות הקיבוציות של השתטות קולקטיבית של בני תשחורת ובני עלייה גם יחד, הופעות ו"ירידות" על הממסד ועל בעלי חזקה למיניהם, תחרויות תחפושות, ריקודים ושתייה כדת הדרינקים.

בעידן התזזיתי בו אנחנו חיים, מרתק לזהות את שרידותה המופלאה של מתכונת החג. יש שיסבירו את הדבר בהטמעת האיזון העדין בין המסרים החינוכיים המוטמעים במגילה (מחויבות לקהילה, אומץ, וכיו"ב) שמבטאים את הנרטיב הקיבוצי האוונגרדי – המשרת את האומה לבין ההתפרקות המושחתת שפורצת בסופה, שמיטיבה לאוורר את החלקים השובבים, שלא לומר - הפראיים שבנו.

נראה שמתכונת החג שלנו מתאימה עצמה לא רק לטיפוסים שונים של אנשים וגילאים, לא רק לצרכים רוחניים שונים אלא הם נותנים מענה אותנטי לרובדי אישיותו של כל אדם, באשר הוא.

חג פורים שמח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה